OGŁOSZENIE O NABORZE KANDYDATÓW NA ASYSTENTA OSOBISTEGO OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Utworzono dnia 16.01.2025

                                                                  

OGŁOSZENIE O NABORZE KANDYDATÓW NA ASYSTENTA OSOBISTEGO OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025

 

 

Gmina Krynica-Zdrój przystąpiła do realizacji rządowego Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025. Realizatorem programu jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Krynicy-Zdroju, ul. Kraszewskiego 37, 33-380 Krynica-Zdrój.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Krynicy-Zdroju prowadzi rekrutację osób chcących świadczyć usługi asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnością w ramach realizowanego resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.

 

Zapraszamy do składania  dokumentów aplikacyjnych za pomocą karty zgłoszeniowej (stanowiącej załącznik do ogłoszenia) na asystenta osoby z niepełnosprawnością do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.

Wymagania niezbędne:

  • posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
  • korzystanie z pełni praw publicznych,
  • posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie usług opieki nad osobą z niepełnosprawnością,
  • posiadanie nieposzlakowanej opinii.

Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem Programu:

  • posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym                                                                                      lub
  • posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu.

Inne wymagania: dyspozycyjność, wysoka kultura osobista, komunikatywność, dobra organizacja pracy oraz odpowiedzialność.

 

            Informacja o warunkach zatrudnienia:

Praca na podstawie umowy zlecenia na okres od dnia podpisania umowy do dnia 19 grudnia 2025 r. w czasie uzgodnionym pomiędzy zleceniobiorcą, a uczestnikiem Programu lub jego opiekunem prawnym (usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 7 dni w tygodniu, przy czym przez tą samą osobę maksymalnie do 12 godzin na dobę).

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością zapewni w ramach Programu wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osobom z niepełnosprawnościami posiadającym orzeczenie:

 

  1. o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
  2. o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
  3. traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w pkt 1 i 2, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz.44).

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

 

Celem Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 jest:

  1. poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnościami, w szczególności poprzez umożliwienie im jak najbardziej niezależnego życia;
  2. wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz zapewnienie pomocy adekwatnej do potrzeb;
  3. umożliwienie uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w wydarzeniach społecznych, kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych itp.

Tak więc, nadrzędnym celem usług asystencji osobistej powinno być dążenie do poprawy funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością w jej środowisku, zwiększenia możliwości zaspokajania jej potrzeb oraz włączenia jej w życie społeczne.

Rodzaje usług i ich zakres godzinowy powinny być uzależnione od osobistej sytuacji osoby z niepełnosprawnością, z uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności uczestnika Programu.

Przykładowy zakres czynności wykonywanych przez asystenta osoby z niepełnosprawnością :

  1. wsparcie w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej: ubieranie, korzystanie z toaletymycie głowy, mycie ciała, kąpielczesanie, golenie, obcinanie paznokci rąk i nógzmiana pozycji, np. przesiadanie się z łóżka lub na łóżko, z krzesła lub na krzesło, fotel, ułożenie się w łóżku, usadzenie w wózkuzapobieganie powstawaniu odleżyn lub odparzeń, zmiana pieluchomajtek i wkładów higienicznychprzygotowanie i spożywanie posiłków i napojów (w tym poprzez PEG i sondę), słanie łóżka i zmiana pościeli;
  2. wsparcie w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie: w przypadku samodzielnego zamieszkiwania – sprzątanie mieszkania, w tym urządzeń codziennego użytku i sanitarnych oraz wynoszeniu śmieci, dokonywanie bieżących zakupów (towarzyszenie osobie z niepełnosprawnością w sklepie – np. informowanie jej  o lokalizacji towarów na półkach, podawanie towarów z półek, wkładanie towarów do koszyka/wózka sklepowego, niesienie koszyka, prowadzenie wózka osoby z niepełnosprawnością lub wózka sklepowego, pomoc przy kasie), w przypadku samodzielnego zamieszkiwania – mycie okien maksymalnie 2 razy w roku, utrzymywanie w czystości i sprawności sprzętu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie (np. wózek, balkonik, podnośnik, kule, elektryczna szczoteczka do zębów, elektryczna golarka, etc.), pranie i prasowanie odzieży i pościeli, ewentualnie ich oddawanie i odbiór z pralni (w obecności osoby z niepełnosprawnością);
  3. wsparcie w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania: pchanie wózka osoby z niepełnosprawnością, pomoc w pokonywaniu barier architektonicznych np. schody, krawężniki, otwieranie drzwi osobom chodzącym, pomoc w orientacji przestrzennej osobom niewidomym, słabowidzącym i głuchoniemym, pomoc we wsiadaniu do i wysiadaniu z tramwaju, autobusu, samochodu, pociągu i innych środków transportu, asystowanie podczas podróży środkami komunikacji publicznej, w tym służącymi do transportu osób z niepełnosprawnościami oraz taksówkami, transport samochodem będącym własnością osoby z niepełnosprawnością, członka jej rodziny lub asystenta; 
  4. wsparcie w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem: obsługa komputera, tabletu, telefonu komórkowego i innych urządzeń i przedmiotów służących komunikacji, wyjście na spacer, asystowanie podczas obecności osoby z niepełnosprawnością w: kinie, teatrze, muzeum, restauracji, miejscu kultu religijnego, kawiarni, wydarzeniu plenerowym, załatwianie spraw urzędowych i związanych z poszukiwaniem pracy np. w rozmowie z urzędnikiem w przypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się, wsparcie w wypełnianiu formularzy, asysta podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wsparcie w rozmowie z otoczeniem w wypadku trudności z werbalnym komunikowaniem się, notowanie dyktowanych przez osobę z niepełnosprawnością treści ręcznie i na komputerze, pomoc w zmianie ubioru i pozycji podczas wizyt lekarskich, zabiegów rehabilitacyjnych, ćwiczeń fizjoterapeutycznych, pobytu na pływalni itp., wsparcie w załatwianiu spraw w punktach usługowych w obecności osoby z niepełnosprawnością, w razie potrzeby wsparcie w zakresie wypełniania ról społecznych i podejmowania codziennych decyzji.

 

Wymagane dokumenty:

Osoby zainteresowane proszone są o złożenie:

  • CV
  • Karty zgłoszeniowej kandydata na asystenta osoby z niepełnosprawnością, stanowiącej załącznik do ogłoszenia,
  • Dokumentów poświadczających wykształcenie, ukończone kursy, itp.
  • Dokumentów poświadczających doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu.

 

Termin i miejsce składania dokumentów:

Wymagane dokumenty aplikacyjne należy złożyć osobiście w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Krynicy-Zdroju  ul. Kraszewskiego 37, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00 , pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@opskrynica.pl lub za pomocą poczty na wskazany powyżej adres do dnia 31 stycznia 2025 r. z dopiskiem „Dotyczy naboru – kandydat na asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025. Dodatkowe informacje można uzyskać dzwoniąc pod numer tel. (18) 471-53-68 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00.

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Ogłoszenie o naborze
  2. Klauzula RODO
  3. Karta zgłoszenia dla kandydata na asystenta osoby z niepełnosprawnością
  4. Program AOON-edycja 2025
  5. Klauzula RODO AOON-edycja 2025

ZAŁĄCZNIKI